Autor: Simmo Saar • 27. aprill 2022

7 viisi, kuidas oma ettevõtet kriisiks ette valmistada

Kriisid jagunevad kolmeks: enda tegevusest tulenev, pahatahtliku ründe tagajärjel tekkinud ja regionaalne või globaalne kriis. Kuigi kõik loetletud olukorrad on olemuselt erinevad, tekitavad nad sellest hoolimata ettevõttele majanduslikku kahju.

Koolitaja Simmo Saar jagab nõuandeid, kuidas kriisile võimalikult enesekindlalt vastu astuda.
Autor: Äripäeva Akadeemia

Kuigi sajaprotsendiliselt ei saa kunagi hädaoruks valmistuda, võiksid siiski veenduda, et:

• sinu IT-süsteemid on kaitstud ning sinu töötajad on IT-teadlikud. Kas teadsid, et 2021. aastal oli Riigi Infosüsteemi Ameti andmetel suurim arvepettuste teel kaotatud summa 35 000 eurot. Lisaks registreeris RIA 2021. aastal 30 lunaraharünnakut.

• sinu vara ja tegevus on kindlustuslepingutega kaitstud. Kindlustuse pealt kokkuhoidmine kõlab ju kenasti, kuid näiteks rahvusvaheliste saadetiste kindlustamata jätmine võrdub siiski koonerdamisega, mille eest tuleb halva stsenaariumi korral tasuda sootuks suurem summa.

• oled kaitstud oma töötaja eest. Juhul, kui sinu äri edu pant on usaldusväärsus ja salajased partnersuhted, ei saa sa endale lubada ebalojaalse töötaja tekkimist. Seega veendu enne inimese palkamist põhjalikult tema sobivuses, motiveeri teda ja sõlmi temaga korralikud ja läbimõeldud lepingud, et end ebameeldivate tagajärgede eest kaitsta.

• et sinu tegevust ei mõjuta liigselt maailmas toimuv. Kui oled oma tegevuse rajanud toetudes ebastabiilse regiooni ettevõtete toodetele või teenustele, siis kasvata oma ettevõttele reservid ja hoia silmad lahti alternatiivide suhtes – vastasel juhul avastad ühel hetkel, et otsa on saanud nii äri kui raha.

• sinu töökeskkond on ohutu ja meeldiv. Kas teadsid, et tööinspektsiooni andmetel oli 2021. aastal kokku vaid kolm päeva, mil ei juhtunud ühtegi tööõnnetust? Statistika eelmise aasta kohta on kurb ja halastamatu: kokku juhtus 3873 tööõnnetust, neist kergeid oli 2827 ja raskeid 1033. Oma elu kaotas tööl 13 inimest.

Seega tasub oma töötajaid pidevalt harida tööohutuse teemadel, tagada neile ohutu töökeskkond, jagada neile kaitsevahendeid ja fikseerida kogu eelöeldud bürokraatia parimate praktikate saatel ka dokumentatsiooni.

• sinu ettevõtte raskuskeskmeks ei ole asendamatu(d) töötaja(d). Mis juhtub, kui kogu sinu ettevõtte käekäik rajaneb vaid paari töötaja olemasolule? Kui need töötajad on sunnitud minema sõja tõttu rindele, satuvad õnnetustesse või leiavad endale parema tööandja, siis mis saab sinust? Seega veendu, et sul on olemas asendusskeem ning et sa ei sõltuks “asendamatust tööjõust”.

• sa ei sõltu liigselt kolmandast osapoolest. Kui sinu ettevõtte tegevus sõltub otseselt näiteks elektrivarustusest, siis tea, et varem või hiljem raputab sinu ettevõtet mõni põhjalik teenuserike. Vajadusel hangi endale varugeneraatorid, testi ja hoia neid korras ning veendu, et ka sinu kindlustuskaitse on tegevust arvestav ja sinu ettevõtet toetav.

Ja kindlasti arvesta, et ajaga tuleb kaasas käia – kui aastal 1995 pidi ettevõtja muretsema nahktagis röövli pärast, siis täna on sellised tegelased asendunud küberkurjamitega. Ohud ei kao, nad lihtsalt muudavad kuju.

Faktid

PANE TÄHELE!

Tulemas on koolitus „Riski- ja kriisijuhtimine organisatsioonis“, koolitab Simmo Saar.

Tutvu koolitusega SIIN.