Autor: Maria Pihlak • 5. november 2020

Kuidas ebameeldivaid sõnumeid edastada?

Koondamisteated, palga vähendamine ja negatiivsed sõnumid - Aeternumi konsultant ja koolitaja Signe Kiisk ning Rimi personalijuht Kaire Tero tõdevad, et olenemata pikaajalisest kogemusest inimestega töötamise alal on ebameeldivate sõnumite edastamine kõikide juhtide jaoks väga keeruline.

Signe Kiisk

Mida on võimalik teha valesti?

Rääkida kui raske sinul kui juhil hetkel tööalaselt on. Inimeste juhtimisel on väga oluline oma isklikest emotsioonidest mitte rääkida– võta pigem sotsiaalse kuulaja roll ja tee see olukord töötaja jaoks võimalikult lihtsaks.

Leida põhjuseid, miks sina juhina ei ole selle eest vastutav. Tihtipeale leitakse võimalusi süüdistada ettevõtet või organisatsiooni töötaja koondamises, selleks et ennast vähem süüdi tunda.

Kiirustada lahkumisvestlusel. See jätab lahkuvale töötajale tunde, et tema panustatud aeg selles oragnisatsioonis ei olnud piisavalt väärtuslik. Võta aega, et selgitada ära saatmise põhjuseid.

Minna inimeste eneseväärikuse kallale. Olenemata varasematest suhetest ja olukorra keerukusest peaks igal juhul vältima inimese isiksuse kritiseerimist. Anna tagasisidet alati inimese käitumisele ja tulemustele, mitte isiksusele.

Juhina tasub meeles pidada, et emotsioonide väljendamine ja nende tundmine on igati normaalne. Sellegi poolest tuleb anda endast kõik, et töötajale jääksid ettevõttest head mälestused.

Töösuhte lõpetamine

Töösuhete lõpetamine on ebameeldiv ning ärevust tekitav nii töötajale kui ka tööandjale. Ajuteadlased on täheldanud, et ükskõik, millist tagasisidet meile antakse tekib kehas alati alalhoiu instinkt. Kuidas muuta ebameeldivate sõnumite edastamine endale lihtsamaks?

Kui on aeg pidada maha ebameeldiv vestlus oma töötajaga ning lõpetada temaga töösuhe, siis küsi endalt, kui ettevalmistatud sa selleks oled?

Kas oled kindel, et pead seda tegema? Kui jah, ole vestluse hetkes 100% kohal, peegelda töötajat, ulata talle vajadusel salvrätik. Oluline on olla aus ning teada anda, mis on need põhjused, miks ta peab tiimist lahkuma. Kindlasti tuleb meeles pidada, et oma aususega teisele inimesele haiget ei teeks. Kunagi ei tohi inimese isiksust kritiseerida.

Lisaks on väga oluline mentaalne ettevalmistus. Me kuulame iseenda mõtteid ning mängides stsenaariumit negatiivselt läbi tekibki ärevus ja hirm. Me kardame, kuidas inimene reageerib sellele, mida me ütleme, sest inimene oma põhiolemuselt soovib olla hea. Ja, samas on juhi rolli sisse kirjutatud ka ebameeldivate sõnumite edastamine.

Olulisemad punktid, mida ebameeldivate sõnumite edastamisel meeles pidada:

• Ole vestluse hetkes 100% kohal.

• Valmista ennast ette emotsionaalselt ja mentaalselt.

• Valmista ette, mida ja kuidas ütled.

• Ole ehe ja aus.

• Peegelda töötajat.

Faktid

Parimat nõu ebameeldivate sõnumite edastamiseks jagatakse koolitusel "Juhina ebameeldivate sõnumite edastamine ennast ja teisi säästval viisil"

Koolitajad: Signe Kiisk ja Kati Tikenberg

Vaata rohkem infot SIIT!